10 möjligheter och tips i din GDPR-konvertering

I maj 2018 träder EU-förordningen General Data Protection Regulation (GDPR) i kraft. Många har fått uppfattningen om att ”nya personuppgiftslagen (PUL)” är något väldigt jobbigt och ganska onödigt. Men är det verkligen så? Jag bad Mella Stegs, digital rådgivare på Stegs & Sisters, att tipsa om vilka möjligheter GDPR ger oss beslutsfattare. Det visade sig att det finns flera goda anledningar att inventera processer, systemstöd och kunddata. Det kan bland annat leda till kostnadsbesparingar, ökad säkerhet genom ordning och reda samt nya affärsmöjligheter!

 

 

Mella Stegs digital rådgivare Stegs & Sisters GDPRMella Stegs, digital rådgivare, Stegs & Sisters

Lyft på stenarna, rensa och släng 

GDPR arbetet innebär rensning, kartläggning och eventuell konsolidering av processer eller objekt. I många fall leder det till besparingsvinster och rationaliseringar. Förenklingar och strömlinjeformning gynnar kostnadseffektiviseringar.  

| Ladda gärna ner vår lathund om GDPR här |

Nyttorealisering 

Att konvertera in i den nya EU-förordningen är ett förändringsprojekt. Glöm inte bort att det ofta finns organisatoriska nyttor, såväl som individuella. Tänk payoffer i allt ni gör. Är payoffen att ni följer lagar och regler, eller kan det finnas fler payoffer?  

Kvalitet istället för kvantitet 

GDPR kan verka som en omöjlig uppgift att uppfylla alla krav som ställs. I själva verket kan den hjälpa om man börjar se den som en möjlighet att få till effektiva processer och systemstöd. Detta ger mer kvalitativ kunddata och nya insikter. Big data blir en praktisk möjlighet istället för ”något man borde hålla på med”.  

Kvalitativ kundvård 

Att konvertera till den nya EU-förordningen innebär en resning av data. Lagra mindre data på osannolika leads. Lägg mindre tid på de som inte är intresserade.  

Behoven hos de som finns kvar kan matchas med mer precisa erbjudanden. Kunder som faktiskt valt att ni har deras personuppgifter. 

Compliance som konkurrensfördel 

Att vara transparent med hur er compliance fungerar kan vara en konkurrensfördel. Respektera och värdera era kunders personuppgifter högt, och visa att ni gör det. Att var tydlig och transparent ökar kundens förtroende.  

Förbättrat systemstöd 

Hur väl stödjer era system er i den verksamhet ni är i idag, och i framtiden? Hur länge har det rullat på i befintligt skick, och motsvarar de era behov idag? Om 1 år? Om 5? Är era system integrerade med varandra? Är det dags att byta eller är det bra som det är? 

Nya affärsmöjligheter och digital strategi 

Använd er kartläggning och analys för att skapa en digital strategi. När ni är klara med arbetet är ni också reda för att borra ned i vilket värde ni skapar och på vilket sätt. Kan värdet skapas på något annat sätt? Hur maximerar vi värdet på relevanta personuppgifter? Hur kan kundresan förbättras med hjälp av digitalisering? Kan vi skapa något nytt? Finns omnikanala möjligheter som kan optimera försäljningen? Är det nu möjligt att lägga på ett AI-lager på våra system? En liten chat-bot kanske kan öka er försäljning?  Teknologin är mer tillgänglig för företag än någonsin. 

Samma lag i hela EU 

Steget ut för försäljning i Europa blir mindre då förordningen gäller hela EU, och den administrativa bördan minskar med samma regelverk överallt.  

Fler europeiska kunder? 

Kunder blir tryggare när de vet att det finns ett strikt regelverk som ger hårda straff till företag eller organisationer som slarvar med hanteringen av persondata. Den nya förordningen kan innebära att fler ”vågar” handla inom EU 

Bonus: USA 

General Data Protection Regulation täcker till stor del in bland annat USA:s regelverk för personuppgiftsbehandling. Om man skulle vilja vara ”over there” 

Mina slutsatser blir att om vi ändå, enligt lag, måste förhålla oss till den nya förordningen så bör vi säkerställa att möjligheterna och payoffen i arbetet hamnar i fokus. Mella Stegs påvisar flera goda anledningar att inventera processer, systemstöd och kunddata. Det kan bland annat leda till kostnadsbesparingar, ökad säkerhet genom ordning och reda samt nya affärsmöjligheter. Om du behöver lära dig mer om den nya lagen kan du ladda ner vår lathund här.

Dela inlägget

Dela på facebook
Dela på twitter
Dela på linkedin
Dela på print
Dela på email

1 reaktion på ”10 möjligheter och tips i din GDPR-konvertering”

  1. Pingback: 7 frågor och svar om GDPR (EU:s nya dataskyddsförordning) - Interlan

Lämna en kommentar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.