3 digitala möjliggörare som sätter kunden i fokus

Ett starkt kundfokus är ofta en bidragande faktor till framgång och tillväxt. Kundfokus innebär att ett företags handlingar, kampanjer och initiativ alltid görs i kundens intresse. Företag med starkt kundfokus satsar ofta på att ha glada, nöjda och engagerade medarbetares som därför levererar en bättre kundupplevelse. Vill du också dit? Genom att digitalisera ditt företag får du rätt verktyg för att sätta kunden i fokus.

[Ladda ner vår rapport om digitala möjliggörare som får verksamheter att växa]

Digitaliseringen och en modern IT-miljö kan både förenkla och effektivisera flera arbetsmoment i ett företag. När både medarbetares och chefers arbetsdagar blir enklare och mer effektiva, samtidigt som företaget lyckas attrahera rätt talanger så kommer de positiva effekterna även påverka kunderna. Cheferna får mer tid över till att vara chefer, medarbetarna får mer tid över till att göra det som de faktiskt är bäst på, vilket kan vara allt från att sälja till att vara kreativ. Digitaliseringen och en modern IT-miljö kan hjälpa till på flera sätt för att sätta kunden i fokus, i det här blogginlägget har vi valt att fokusera på tre digitala möjliggörare som sätter kunden i fokus  

CRM-system (Customer Relationship Management)

Försäljning är ett område som med fördel kan effektiviseras med hjälp av digitalisering. Tidigare la många säljare ner mycket tid på manuellt arbete. Genom att jobba aktivt med ett CRM-system spar säljarna tid, tid som istället kan läggas på att sälja eller på kunden. I CRM-systemet lägger säljarna in alla anteckningar som rör kunden, vilka aktiviteter som har gjorts, vilka samtal som har förts och så vidare. Det gör det enklare för andra avdelningar att gå in och se vilka aktiviteter som har gjorts mot kund och vilka aktiviteter som ska göras. Men framför allt kan det bidra till ett större kundfokus genom att andra på samma avdelning enkelt kan skaffa sig full koll på kunden. Om en säljare blir sjuk eller är ledig kan en kollega snabbt rycka in så att ett möte inte behöver flyttas på. Ett CRM-system ger också säljarna en möjlighet att uppdatera information i realtid ute hos kund, något som spar tid och säkerställer att kundens information blir korrekt.

Individanpassad och skräddarsydd marknadsföring

Ytterligare en digital möjliggörare för att sätta kunden i fokus är marknadsföring. Mobil marknadsföring, sociala medier och lojalitetsprogram är alla exempel på marknadsföring som enkelt går att anpassa efter individ och situation. Företag som satsar på att skapa innehåll som både deras kunder och målgrupp söker efter, som individanpassar innehållet och gör att marknadsföringen känns personlig gör att kunderna känner sig sedda och omhändertagna.


Bättre kommunikation internt för kunden i fokus

När kommunikationen internt på ett företag förbättras är det också en möjliggörare för större kundfokus, något som digitaliseringen kan hjälpa till med. Mejl har mer eller mindre revolutionerat vårt sätt att kommunicera men idag finns det även andra program som ytterligare effektiviserar kommunikationen. Snabba chatprogram, samarbetsplattformar och dokumenthanterare online är några exempel på verktyg som en modern IT-miljö erbjuder. Det i sin tur möjliggör ett större internt kunskapsutbyte, oberoende av storlek eller geografiska områden. I slutändan påverkar det kunden som får en leverans med hög kvalitet. En smidigare och snabbare kommunikation tenderar också att ge kortare beslutsvägar och snabbare affärsbeslut, något som också är positivt för kunden. 

Sammanfattning 

Företag som jobbar kundfokuserat satsar ofta för att ha glada, engagerade och nöjda medarbetare, vilket i sin tur spiller över på kunden och gör att hen vill komma tillbaka till företaget. Att digitalisera gör att företag sparar mycket tid på manuellt arbete och istället kan lägga mer tid på sina kunder.

Är du nyfiken på fler digitala möjliggörare som får verksamheter att växa? Ladda ner vår rapport här!

{{cta(’7daaa9ce-2fb4-407b-8bc3-0b741c302a43′,’justifycenter’)}}

Dela inlägget

Dela på facebook
Dela på twitter
Dela på linkedin
Dela på print
Dela på email

Lämna en kommentar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.