5 fallgropar att undvika när du ska anlita IT-leverantör

Att anlita extern kompetens för ert digitala landskap innebär stora möjligheter, men också en del fallgropar som du säkert redan vet om. Men det finns saker att göra i förväg för att undvika några av dessa. Nedan listar vi 5 fallgropar och hur du kan göra för att undvika dessa.

[Ladda ner vår guide som jämför molntjänster med traditionella IT-miljöer]

1. Att inom kort behöva uppgradera eller anpassa igen

Det är viktigt att den nya leverantören vet era mål och strategi. Det är tyvärr ganska vanligt att din nya leverantör förbiser detta och direkt går på tekniska detaljer. Se till att vara öppen kring mål, vision, strategi med mera, speciellt om ni inom kort kommer expandera eller vet om andra händelser som gör att teknologin behöver anpassas. Om detta glöms bort löper ni stor risk att det senare uppkommer problem. Exempelvis när ni måste anpassa eller uppgradera, vilket kan bli svårt och komplext. Säkerställ att leverantören förstår er redan från början. 

2. Leverantören levererar inte med rätt kvalitet

Innan du bestämmer dig för rätt leverantör, måste du säkerställa att den håller kvalitet och kan prestera. Du vill inte upptäcka saker som ”nertid” i efterhand, eller att du inte kan jobba så mobilt som du behöver och vill. Här krävs det mycket research för att undvika att hamna i den positionen att man inte får det sämre efter att man bytt eller att nya problem uppstår som man inte hade innan. Tanken är ju att man anlitar extern kompetens för att förbättra, och att kvaliteten håller för just det ni gör och på det sätt ni vill jobba.  

3. Kommunikationen brister

En annan sak är att se till att din nya leverantör kommunicerar på ett sätt som fungerar för dig. Pratar ni samma språk, förstår ni varandra? Och på vilket sätt sker kommunikationen? Det är viktigt att alla anställda som kan tänkas behöva hjälp med den nya digitala miljön får möjlighet att göra det på ett enkelt och smidigt sätt samt att det löses snabbt. Se till redan innan att det inte blir missförstånd längre fram. Här spelar även saker som företagskultur in, och kan vara en fördel att leverantörens fiosofi ligger i linje med er egna. Detta kommer att underlätta samarbete och kommunikation er emellan

4. Informationsutbytet fungerar inte

Hur mycket information kommer den nya leverantören ha tillgång till, samt hur mycket kommer de att behöva för att kunna leverera med kvalitet? Hur går informationsutbytet till internt och hur vill dina medarbetare att det ska fungera? Det tar både tid och energi när det blir fel, så se till att ni båda vet hur informationsutbytet ska gå till.

En annan viktigt del är att se över sekretessen hos din nya leverantör, var, när och hur lagras din information och vem har tillgång till vad? Du vill inte heller upptäcka i efterhand att sekretessbelagd information har hamnat där den inte ska vara – se till att få stenkoll på detta innan.  

5. Användarnas preferenser och krav stämmer inte överens med den nya IT-miljön

Vilka är användarna av de olika funktionerna, och vilka är deras preferenser och krav? I slutändan är det de som kommer sitta och använda systemet dagligen. Finns det stöd tillgängligt på ett smidigt sätt för de anställda? Det är viktigt att se till att de som kommer att använda systemet får sätta krav på hur det ska fungera – helst så smärtfritt som det går. Risken är annars att det finns anställda som kommer sätta sig emot det nya systemet, vilket kommer kosta både i tid och pengar, samt förstöra för medarbetarnas trivsel. Få med dem på tåget redan innan! Efter implementering, se även till att användarna får rätt utbildning i nya miljön, för att undvika att de missförstår, gör fel eller att saker tar längre tid än planerat.

Sammanfattning

Det finns flera fallgropar när man byter IT-leverantör, men har man kunskap om vilka som finns går det att undvika dem. Se till att ni pratar samma språk, kraven ställs från alla nivåer i din verksamhet samt att de uppfylls. Det är även viktigt att kommunicera era mål med verksamheten och hur IT-landskapet ska stötta dessa mål och arbetssätt.

Och när vi ändå pratar om fallgropar – vill du veta mer om fördelar och nackdelar med att välja ett on-premise eller molnbaserat system? Ladda ner vår guide! 

{{cta(’8be6d3dd-012b-412e-93bb-cd42cf7a41b9’)}}

Dela inlägget

Dela på facebook
Dela på twitter
Dela på linkedin
Dela på print
Dela på email

Lämna en kommentar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.