Din nulägesanalys till en IT-miljö mot en bättre arbetsdag

Letar man efter definitioner av vad en IT-avdelnings uppgift är på ett företag, hittar man allt som oftast beskrivningar av att IT-avdelningen ska vara ett stöd till kärnverksamheten. Fokus för IT-chefen är med andra ord att hans medarbetare skapar goda förutsättningar för användningen av IT. Men hur vet han eller hon att verksamheten har rätt verktyg? Till syvende och sist bara genom en grundläggande analys, som måste innehålla vissa grundläggande punkter. Läs om dem här!

Listan nedan är ett utdrag ur Interlans nulägesanalys som ligger till grund för en åtgärdsplan som lotsar företag genom IT-relaterade frågor. Dessa kan ibland kännas krångliga för oinsatta, men de behöver ändå adresseras.

1) Inventering av situation och utmaningar

Analysen börjar alltid med en inventering av företagets allmänna situation. Detta för att upptäcka dolda fallgropar och få en klar bild över vilka prioriteringar företaget sätter. Svaren kan ge en tydlig fingervisning om det finns en diskrepans mellan långsiktig vision och delmålen samt om utmaningarna som uppstått under resans gång beror på den.

2) Hälsokontroll av affärskritiska processer

Här kontrollerar vi beroendeförhållanden era system emellan. Vi bygger en systemkarta för att skaffa oss en överblick.

3) Hälsokontroll nätverket

För att säkerställa att er hårdvara och konfigurationen av den möter era framtida krav gör vi hälsokontroll av ert nätverk. Vi kontrollerar det utifrån frågan hur det ser ut i dag och om vissa delar kan komma att bli aktuella i framtiden.

Vi kontrollerar bland annat nivån av enheternas minne, vilket antivirus-program ni använder och hur det står till kring era Windows-uppdateringar. Vi söker svar på frågor som hur skyddat ert nätverk er och vad dess bandbredd används till.

4) Hälsokontroll webb

Er hemsida är ert ansikte utåt och behöver därför skötas och skyddas på ett vedertaget sätt. Vi kontrollerar punkter som hur den hostas, vem som har kontroll över DNS:er och er domän, samt hur snabbt hemsidans laddas.

5) Hälsokontroll intranet

Finns det ett intranät? Om ja, hur nyttjas det, och vad publiceras där? Finns det integrationer?

6) Hälsokontroll e-post

E-posten i dag är den primära kanalen för både intern och extern kommunikation. Därför är det vitalt att undersöka hur den tekniska lösningen bakom er e-post ser ut.

7) Hälsokontroll användare

Vi intervjuar era användare för att ta reda på om de har en bra arbetsdag tack vare IT.  Användarna är när allt kommer omkring era viktigaste kunder och ambassadörer.

8) Hälsokontroll infrastruktur

Vi kontrollerar era fysiska resurser, licenser och hur infrastrukturen är uppsatt. Exempelvis hårdvarans (servrarnas) status och redundans. Hur gamla är servrarna? Finns det serviceavtal? Hur ser serverrummet ut när det gäller skalskydd, brandskydd och mer?

9) Hälsokontroll Active Directory

En kontroll för dig som använder sig av Microsofts produkter och IT-lösningar. 

10) Hälsokontroll kommunikation (telefoni)

Som en del av vårt tjänstepaket erbjuder vi även en genomgång av er telefonisituation. Hur kommunicerar ni med kunderna i dag? Är det lätt att komma fram till rätt person? Finns det tidsläckage på grund av en äldre växel eller ett dåligt flöde?

Vi diskuterar även andra punkter som behöver tänkas på i samband med IT, IT-miljö och dess managering. Exempelv på dessa punkter är lösenordshantering, GDPR och dylikt.  

Sammanfattning

En analys av IT-miljön kan kännas omfattande, men det är ett arbete som är nödvändigt om man vill slippa framtida bekymmer. Nätverket, hårdvara och e-post måste vara framtidssäkrade.

Ladda gärna ner den fullständiga beskrivningen av nulägesanalysen Digital risk- och hälsokontroll för IT som stöttar er kärnverksamhet här nedan.

Dela inlägget

Dela på facebook
Dela på twitter
Dela på linkedin
Dela på print
Dela på email

Lämna en kommentar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.