För- och nackdelarna med en telefonilösning i molnet

Molnbaserade telefonisystem blir alltmer populära för företag av alla storlekar. Högre kvalitet, större flexibilitet och tillförlitlighet är bara några av de vanligaste argumenten som brukar nämnas när dessa lösningar kommer på tal. Men hur väger dessa mot eventuella nackdelar? Det ska vi gå igenom i detta blogginlägg.

[Ladda ner vår lathund för telefoniansvariga]

Molnbaserad telefoni är en tjänster som ditt företag kan köpa utan några större engångsinvesteringar. I stället för att behålla växeln i fysisk form på en server (till exempel) på ditt kontor, kan du köpa den från en leverantör och betala på abonnemangsbasis.

Fördelar

Kostnadsbesparingar

Småföretag som byter till tekniken som stödjer molnbaserad telefoni (VoIP) sänker kostnaden för sina lokala samtal med upp till 40 procent, enligt bebusinessed.com. Kostnaderna för utlandssamtal minskar med upp till 90 procent. Oavsett hur mycket och ofta ni ringer, så är det garanterat att molnbaserad telefoni kostar dig mindre per månad än fast, traditionell.

Det uppstår inte heller några fasta kostnader. Du behöver inte betala för underhåll av utrustningen, störningar eller drift för att hålla systemet igång. Alla dessa problem hanteras er leverantör.

Geografisk obundenhet

Dina användare behöver inte sitta vid sina skrivbord för att ringa. De kan arbeta var som helst, bara det finns en fungerande Internetanslutning. Det innebär också att de kan arbeta hemifrån, på resande fot eller på heltid från kontoret. Vissa molnbaserade telefonitjänster erbjuder appar som underlättar flexibiliteten.

Pålitlighet

Eftersom komponenterna i molnbaserad telefoni inte finns på samma plats, har de flesta leverantörerna en låg nertid och mycket få störningar. ”Geografisk redundans” är branschens buzzword. Och som ordet redundant antyder, fungerar de olika servrarna för att spegla varandra. Om en leverantör till exempel har en server i Stockholm och en i Malmö, kan en av dessa fungera som backup. Om servern i Stockholm går ner, kommer trafiken att dirigeras via servern i Malmö.

Nackdelar

Ny utrustning

Om telefonisystemet bygger på VoIP-tekniken och ni vill ha fasta telefoner på kontoret behöver ni investera i IP-telefoner. Inte nödvändigtvis, dock. Det fungerar lika bra med smartphones och appar.

Sammanfattning

Lägre kostnader, flexibilitet och pålitlighet – där har ni fördelarna med en växel i molnet. För att komma igång behöver ni eventuellt investera i ny utrustning.

Ladda gärna ner vår lathund för telefoniansvariga som vill skaffa en ny växel!

Lathund för telefoniansvariga - 7 punkter att ha koll på vid byte telefoniväxel

Dela inlägget

Dela på facebook
Dela på twitter
Dela på linkedin
Dela på print
Dela på email

Lämna en kommentar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.