Så skapar beslutsfattare nya affärsmöjligheter genom digitalisering

Digitaliseringen är fortfarande ett lite luddigt begrepp – men alltfler företag börjar förstå dess positiva effekter. Som till exempel att inte bara delar av arbetet kan effektiviseras, dörren öppnas också för nya affärsmöjligheter som en verksamhet inte vill missa.

{{cta(’8be6d3dd-012b-412e-93bb-cd42cf7a41b9′,’justifycenter’)}}

Den digitala världen står i full blom, allt fler områden står inför en digitalisering – och det i snabb takt. Att fortsätta jobba i program och system som inom några år troligtvis kommer att vara föråldrade kan riskera att företag – och hela branscher – blir omsprungna. Många beslutsfattare anger begränsade resurser som skäl till att fortsatta analoga arbetssätt. Men dessa kan i själva verket vara anledningarna till att faktiskt satsa på digitala arbetssätt. Men – digitalisering är inte bara ett projekt i sig utan också en faktor som påverkar våra tankesätt. Ny teknik och nya metoder gör att människor måste tänka och jobba annorlunda. Ett digitalt mindset hos de anställda underlättar förstås processen.

Bättre samarbete ger nya affärsmöjligheter

Folk älskar att samarbeta, och med rätt verktyg kan de bli mer kreativa och innovativa. En modern IT-miljö gör att de får tillgång till system och plattformar som förenklar samarbetet, både internt och externt. Smidiga chattprogram gör det till exempel enkelt för kollegor att snabbare kommunicera med varandra utan att behöva skapa evighetslånga mejltrådar som brukar ta ganska mycket tid.

Idag finns det också samarbetsplattformar som skapar större tillgänglighet eftersom att alla behöriga får möjlighet att jobba i samma system eller plattform. Flera personer kan redigera samma dokument och lämna kommentarer direkt via plattformen, något som också underlättar samarbetet. När IT-miljön används som ett verktyg i att förbättra samarbetet mellan avdelningar och över företagsgränser öppnar det upp för nya affärsmöjligheter eftersom att de anställda får en helt annan möjlighet att koppla ihop sin kunskap än tidigare. Flera kloka huvuden slås ihop och det genererar nya, lönsamma idéer som gynnar företaget.

Snabbare affärsprocesser med molntjänster

Molntjänster är effektiva på flera sätt. Med smarta kommunikationsverktyg och tillgängliga samarbetsplattformar har molntjänsterna de rätta förutsättningarna för att snabba på i stort sätt alla processer. Ett närmare och snabbare samarbete lägger också grunden för snabbare affärsbeslut, något som alla beslutsfattare strävar efter. Molntjänster gör också att tidigare hinder såsom landgränser, språkbarriärer och tidszoner försvinner, vilket också öppnar upp för ett mer effektivt samarbete, både internt och över företagsgränser.

Disruptiva affärsmodeller ger nya sätt att ta betalt på

Genom ett djupare och mer horisontellt samarbete, både internt och externt kan också nya affärsmodeller skapas, så kallade ”disruptiva affärsmodeller”. De kallas disruptiva eftersom att dem går ifrån den traditionella synen på hur företag bör drivas. Den stora fördelen med den här typen av affärsmodell är att den ger ett betydande mervärde för kunden genom skräddarsydda lösningar. En disruptiv affärsmodell tar också bättre hänsyn till de digitala utmaningar och möjligheter som finns och ger din verksamhet nya sätt att ta betalt på.

Sammanfattning

De flesta företag använder sig idag av digitaliseringen främst för att effektivisera delar av sitt arbete. Men en annan stor fördel med digitaliseringen är att en bredare IT-miljö ger dig de rätta verktygen för att både effektivisera och förenkla samarbetet både internt och externt. Genom att koppla ihop ny kunskap på ett annat sätt än tidigare skapas också nya affärsmöjligheter som kan gynna din verksamhet.

Vill du läsa mer om hur molntjänster kan hjälpa dig till en snabbare, billigare och effektivare verksamhet? Ladda ner vår guide ”Bättre arbetsdag – on-premise vs molntjänst”.

{{cta(’8be6d3dd-012b-412e-93bb-cd42cf7a41b9′,’justifycenter’)}}

Dela inlägget

Dela på facebook
Dela på twitter
Dela på linkedin
Dela på print
Dela på email

Lämna en kommentar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.