Vad hände med #IPv6 under 2019?

Screenshot 2Är mycket sent ute med min analys i år.
Men det gör inte så mycket efter som den här texten egentligen är helt onödig....
Det hände i stort sett ingenting alls med Sveriges utveckling av Internet och IPv6 under 2019.

Däremot blev jag lite förvånad då jag i somras satte igång dagliga mätningar av IPv6 på webbservrar, DNS'er och mailservrar i hela .se-zonen. 67% (!) av de drygt 1,4 miljoner domäner som finns i .se zonen har IPv6 aktiverat på någon DNS.

Även webb och mailservrar är klart över de knappt 5% som kör IPv6 i Sverige enligt Google's statistik. Googel's statistik visar att att över 30% av all Internettrafik går över IPv6 och den ökar stadigt, utom i Sverige då där vi stampat runt 4-5% i flera år. Till och med mätningarna på julbocken i Gävle har stannat av med runt 40% de tre senaste åren.
Mina mätningar av IPv6 i .se hittar ni på https://ipv4.rip men det finns ett litet hinder - ni kan bara se det om ni har IPv6. 🙂 På Twitter kan ni istället följa @IPV4RIP om ni saknar riktigt Internet och måste använda legacy IPv4....

Fick ett mail från en kommun som nyligen aktiverade IPv6 i gästnäten. Där har NAT44-poolen's sessioner halverats efter att de aktiverat IPv6. Det innebär att de sparar resurser i brandväggen + att de inte behöver utöka NAT-poolen med fler IPv4 adresser.

Men det var inte under 2019 utan tidigt 2020. 🙂

Slutligen hoppas jag att vi som är Internetkunder i Sverige slutar acceptera enbart CGNAT på våra Internetförbindelser. IPv4 har vi haft stor brist på sedan 2011 och 2019-11-25 gick RIPE helt i botten med dem. Kräv IPv6 av din ISP och att din eventuella kommunikationsoperatör stödjer det.
På sidan ispmedipv6.se redovisar vi en inte fullständig lista med Internet/Mobil/Bredband/Kommunikationsoperatörers status med sin IPv6.

Screenshot 1

Dela inlägget

Dela på facebook
Dela på twitter
Dela på linkedin
Dela på print
Dela på email

Lämna en kommentar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.