Pressrelease 2018-07-03

Interlan växte med 40 procent och fortsätter växa. Efterfrågan ökar kraftigt.

På bilden från vänster:

Markus Wengelin, VD, är på pappaledighet under sex månader.
Styrelseordförande Patrik Falk
tar över VD-skapet under tiden.

IT-företaget Interlan har haft en strålande utveckling de senaste åren. Inte minst förra året då man anställde tolv nya medarbetare och växte med 40 procent. Under samma tid ökade omsättningen med 21 procent.

”Vi märker av en stor efterfrågan på våra tjänster. Interlan har ändrat fokus från mer klassiska leveranser av teknik till att erbjuda moderna, skalbara och verksamhetsnära IT- stöd”, berättar företagets VD Markus Wengelin.

I stort kommer efterfrågan på Interlans tjänster öka än mer. Det finns ett stort behov hos näringslivet och de offentliga organisationerna att utveckla sina digitala kapaciteter. Tillväxtverket ger dessutom ekonomiskt stöd till företag som vill stärka den digitala kapaciteten. (Ansök om digitaliseringscheckar fram till och med den 26 september 2018, www.tillvaxtverket.se).

”Vi erbjuder företag och organisationer genomlysningar av deras IT-behov. Med hjälp av den data som vi samlar in presenterar vi skräddarsydda digitaliseringsstrategier. Det är givetvis mycket uppskattat”, fortsätter Markus.

Undersökningar visar dessutom att företag och organisationer i både privat och offentlig sektor måste satsa på ny teknologi för att utveckla sina affärsmodeller. Det handlar i stora delar om digital transformation.

Interlan är också efterfrågat tack vare att man alltid sätter säkerheten på nätet i första rummet. I en allt mer svåröverblickad värld är digital trygghet exempelvis på nätet ett måste.

”Ett annat efterfrågat digitalt verktyg är molntjänster av olika slag. Genom dessa hjälper vi bland annat våra uppdragsgivare att göra bättre affärer eller rent av slimma sina verksamheter. Vi kan mycket enkelt ha hand om deras IT-avdelningar”, säger Markus.

I fjol fyllde Interlan 20 år och under jubileumsåret bjöd man sina kunder och medarbetare till ett omtalat födelsedagsevent i Gävle. Dessutom hölls under våren Interlandagen med fokus på digital säkerhet. Bland andra höll Anne-Marie Eklund Löwinder ett föredrag om identifieringssäkerhet för digitala adressregister. Anne-Marie är för övrigt den första svensk som blivit invald i Internet Hall of Fame.

Det senaste året har mycket fokus också legat på att hjälpa företag och organisationer med GDPR. En omfattande process för våra kunder där man tar hand om alla delar i förloppet.

”Vi utökar också nu vårt erbjudande med Internet of Things, IoT som det också kallas. Tillsammans med Gävle-företaget Invotech har vi utvecklat ett nytt affärsområde. Även inom digital marknadsföring har vi skapat samarbeten med erfarna byråer”, berättar Markus.

Nu förbereder man sig för 20 nya år och för att klara den ökande efterfrågan kommer man att anställa ytterligare sju till åtta medarbetare bara i år.

”Vi kommer att öka vår omsättning med 25% i år. Tack vare våra duktiga medarbetare har vi blivit så här framgångsrika. Det här är bara början”, avslutar Markus.

På bilden från vänster:

Markus Wengelin, VD, är på pappaledighet under sex månader.
Styrelseordförande Patrik Falk
tar över VD-skapet under tiden.

Fakta Interlan
Startade år 1997.

Ägare:
Torbjörn Eklöv, Jens Aspers, Ola Tällberg, Andreas Wirén, Markus Wengelin.

Styrelseordförande:
Patrik Falk.

Omsättning år 2017:
44 miljoner kronor.

Kontor i Gävle och Bollnäs. Mindre enheter i Östersund, Örnsköldsvik och Söderhamn.

Markus Wengelin,
VD, Interlan AB
E-post:
markus.wengelin@interlan.se

Pressbilden och texten i wordformat hittar du HÄR