Vinsterna med en managerad klientmiljö ger dig säkra kostnadseffektiva klientdatorer!

Bild som visar en managerad klientmiljö!

Hur tänker du kring en klientinstallation? Vill du sköta dem manuellt eller vill du automatisera förfarandet och lägga tiden på annat? Vad behöver en säker och kostnadseffektiv automatiserad installation hjälpa dig med? 

Vid klientinstallationer behöver du ta hänsyn till:

  • Diverse olika hårdvaror med drivrutiner och drivrutinsversioner.
  • Operativsystem – gamla och nya.
  • Antivirus och brandväggsinställningar.
  • Officepaket – lokalt installerade eller som molntjänst.
  • Exempelvis Adobe Reader, Flash Player och Java kommer i en uppsjö av versioner, hur sker uppdateringarna mest säkert och effektivt?
  • Bank ID, VPN-klienter, personal- och lönesystem, CAD-ritningar, affärssystem samt diverse olika lösningar som din organisation använder i den dagliga verksamheten – hur sker installationerna?
  • Från kartong till driftsatt – hur får du snabbast igång en klient rätt konfigurerad för sin användare? Svaret är: Med en manageringslösning!

Låt oss kika på hur det kan fungera för dig.

 

Installationstjänsten – det är där det startar

Vad gör då en installationstjänst?

När en dator ansluts till närverket och startas upp för första gången påbörjas en installation enligt en förutbestämd uppsättning bestående av operativsystem och de program du valt. Nödvändig konfiguration och rätt skrivare läggs till. Klienten får på sig det den behöver för att tas i bruk. Då installationen gått klart har du en klient redo för drift utan vidare handpåläggning. Du kan då lämna ut klienten till användaren och lita på att den är redo!

 

Programinstallationer paketeras tillsammans med intelligens

Alla de program som din organisation använder paketeras och läggs till i det administrationsverktyg som är det centrala navet för managering av dina klienter. Paketen klarar installationer, ominstallationer och avinstallationer. Lösningar för att hantera din organisations olika konfigurationer skräddarsys. Funktionen blir att din dator själv räknar ut vart den rent fysiskt befinner sig och därefter hämtar den konfiguration den behöver. Med den automatiken blir dina klientdatorer otroligt flexibla och kan lätt flyttas mellan kontor och orter!

 

Rollbaserad konfiguration av klientdatorer

Du kan ha olika uppsättningar av roller för din organisations datorer. De kan delas upp utefter avdelningar eller funktioner och ha olika konfiguration beroende av vad de skall användas till. Datorer dedikerade endast för exempelvis besökare kan vara nerlåsta med endast en eller ett fåtal funktioner tillgängliga, utan möjlighet för besökaren att ta sig vidare in i klienten.

 

Skrivarhantering när den är som bäst

Skrivarhantering kan verkligen vara rörig och här får du hjälp med ordning och reda. Du har en prydlig översikt över alla dina skrivare, vart de finns och vad de heter. Du tilldelar skrivare per dator vilket gör att skrivarna alltid finns tillgängliga på klienten oavsett vilken användare som loggar in. Du kan i administrationsverktyget även välja vilken skrivare som skall vara datorns standardskrivare.

 

Administrationsverktyget – det centrala navet

Tänk dig att med hjälp av ett enda program få tillgång till all administration av dina klienter. Ett program där du har en snygg överblick över organisationens alla datorer. Där du snabbt får tillgång till dina klienter, din licensinventering och dina skrivare. Där du kan ta fram en klientlista baserad på olika urval, till exempel ”alla klienter med ramminne under 4 GB”, ”alla klienter med en viss programversion installerad” eller annat specifikt önskemål. Du kan övervaka klienternas uptime och status. Du kan se vilka program samt vilken programversion klienten har installerad och om det ligger någon schemalagd installation och väntar. Du ser när klienten senast var online, vilka skrivare som finns installerade och mycket mer. I detta verktyg kan du även skräddarsy lösningar som passar din organisation och dess behov.

 

Snabb åtkomst för hantering av klienter

Från administrationsverktyget når du snabbt klienten och får en enkel datorhantering. Du väljer hur du vill ansluta mot klienten beroende på om du har en användare på ”andra sidan” som vill ha hjälp/guidning eller om du vill fjärrstyra klienten i enskildhet via fjärrskrivbord. Du kan kontrollera att du har kommunikation med klienten, utforska filer, sköta datorhantering, rensa temporära kataloger, hantera tidigare inloggade profiler eller sätta en klient på ominstallation. Du har här ett administrationsverktyg för i stort sett all hantering av en klientdator.

 

Kostnadseffektiv IT på klientsidan

Med centralt managerade klienter får du säkra kostnadseffektiva klientdatorer. Du får en enhetlig miljö där du har fullständig översikt och kontroll. En trilskandes klientdator tar inte längre flera timmar att felsöka och få i drift igen då du nu redan efter en stunds felsökning kan välja en automatisk ominstallation och klienten kan åter vara i full drift så fort ominstallationen är klar. Det spar er tid och pengar!

 

Stor fokus på säkra klienter

I dessa tider med ransomware och andra direkta hot mot din IT-miljö är det viktigt med klientsäkerhet. Med nedlåsta klienter kommer du lång väg! Då användarna själva inte har behörighet att installera diverse nerladdningsbara filer är risken betydligt mindre att fel filer aktiveras. De nödvändiga programvaror dina klienter behöver väljs ut och installeras från ditt administrationsverktyg – kontrollerat och säkert!

 

Vinsterna med en managerad klientmiljö

Med en centralt managerad IT-miljö får du:

  • automatiska installationer
  • en homogen miljö vad gäller hårdvara, operativsystem, programvaruversioner, säkerhetsinställningar, säkerhetsuppdateringar och skrivarhantering
  • tidsåtgången för att driftsätta en klient blir minimal
  • säkra kostnadseffektiva klientdatorer
  • enkel datorhantering
  • IT-avdelningen blir organiserad och effektiv
  • ni får möjlighet att snabbt hantera programuppdateringar
  • hantera konfigurationsförändringar så de slår igenom planerat och synkroniserat

 

Med en centralt managerad klienthantering får du ordning och reda på hela din klientmiljö vilket ger dig säkra kostnadseffektiva klientdatorer!

Central managering finns även till mobila enheter såsom plattor och mobiltelefoner. Läs min tidigare bloggartikel i ämnet:

https://www.interlan.se/sa-infor-du-sakrare-hantering-av-mobila-enheter/

 

Lagrar din organisation personuppgifter enligt PUL?

I maj 2018 träder den nya dataskyddsförordningen General Data Protection Regulation (GDPR) i kraft. Den ersätter PUL och min kollega Jens Aspers förklarar förordningen i denna artikel:

https://www.interlan.se/sa-kommer-nya-dataskyddsforordningen-paverka-ert-foretag/

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *